Miljøkonsekvensvurdering af M5
Miljøkonsekvensrapporten dækker over to mulige løsninger for linjeføringer. En sydlig løsning fra København H via Amagerbrogade S til Lynetteholm og videre til Østerport og en nordlig løsning fra Lynetteholm tiI Østerport. Læs hele rapporten.
Rapporten indeholder oplysningerne i miljøvurderingslovens § 20 og bilag 7, samt de oplysninger der fremgår af afgrænsningsnotatet angående linje, stationer og rimelige alternativer. Herunder indeholder miljøkonsekvensrapporten en vurdering af projektets væsentlige direkte og indirekte virkninger på f.eks. menneskers sundhed, den biologiske mangfoldighed med særlig vægt på arter og naturtyper, der er beskyttet, samt påvirkning på jordarealer, jordbund, vand, luft og klima, materielle goder, kulturarv og landskab.
Miljøkonsekvensrapporten beskriver desuden miljømæssige konsekvenser af nødvendige anlæg i forbindelse med et afgreningskammer til en eventuel kommende Øresundsmetro.
Supplerende miljøkonsekvensvurderinger
Siden offentliggørelsen af miljøkonsekvensvurderingen af metrolinje M5 er der igangsat to supplerende miljøkonsekvensvurderinger af henholdsvis en alternativ placering af slutskakt for M5 samt en række optimeringsforslag for metrolinje M5.
Begge supplerende miljøkonsekvensvurderinger kommer til at fremgå af en samlet miljøkonsekvensrapport som forventes at være færdig i første halvdel af 2025, inden rapporten og revideret udkast til § 25 tilladelse sendes i offentlig høring forventeligt midt 2025.
Læs mere om den videre proces under ’Offentlig høring’
Myndighedsbehandling
Københavns Kommune er myndighed for den del af projektet, der ligger i Københavns Kommune, og Trafikstyrelsen er myndighed for den del af projektet, der ligger i Københavns Havn. Efter miljøvurderingslovens § 25 skal myndighederne træffe afgørelse og give tilladelse til anlægsprojektet. Afgørelsen træffes på grundlag af en ansøgning fra Metroselskabet, miljøkonsekvensrapporten, evt. supplerende oplysninger, resultaterne af høringerne og myndighedens begrundede konklusion.
Kommunen kan kun give den nødvendige § 25-tilladelse, hvis Folketinget vedtager en anlægslov som muliggør etablering af metrolinje M5.
Download udkast til § 25 tilladelsen her
Trafikstyrelsen giver særskilt tilladelse til den del af projektet, som ligger i Københavns Havn. Denne tilladelse kan erstattes af en anlægslov.
Perspektivanalyse af mere metro
I tilknytning til miljøkonsekvensvurderingen er der udarbejdet en perspektivanalyse af muligheden for at kunne lukke ringen med en metrostrækning fra København H til Østerport med stationer ved Gammel Kongevej, Forum, Stengade og Rigshospitalet. Derudover er konsekvenserne af at etablere en afgrening på linjen mod Brønshøj/Nordvest belyst.
Perspektivundersøgelsen omhandler de trafikale effekter, anlægsøkonomi og samfundsøkonomi, og omfatter ikke de sædvanlige forhold i en miljøkonsekvensvurdering om miljøforhold mv. Perspektivundersøgelsen er udført i samarbejde med Transportministeriet og Frederiksberg Kommune.