Proces for metrolinje M5
Den 22. maj 2025 besluttede Borgerrepræsentationen at sende en supplerende miljøkonsekvensrapport i offentlig høring. Den supplerende miljøkonsekvensrapport belyser de miljømæssige konsekvenser af en række projektændringer inden for etape 1. Dette omfatter bl.a. en ny mulig placering af slutskakten enten i Trommesalen eller på Vesterbrogade med henblik på at muliggøre en station ved Gammel Kongevej på sigt. Projektændringerne omfatter også, at v/Prags Boulevard Øst etableres som en højbanestation og at forbindelsen herfra til kontrol- og vedligeholdelsescentret på Prøvestenen udføres som en viadukt. Hertil kommer en optimering af linjeføringen samt en række øvrige tekniske forhold.
Borgerrepræsentationen besluttede samtidig at sende et revideret udkast til § 25 tilladelse i offentlig høring. Det er den tilladelse, som Københavns Kommune som myndighed skal meddele til Metroselskabet, for at anlægsarbejdet kan igangsættes. Det reviderede udkast til § 25 tilladelse omfatter kun første etape af M5 fra København H til v/Prags Boulevard Øst. § 25 tilladelsen indeholder bl.a. Københavns Kommunes begrundede konklusion, dvs. en beskrivelse af hvad Københavns Kommune lægger vægt på i afgørelsen.
Den supplerende miljøkonsekvensrapport og udkastet til § 25-tilladelse er i offentlig høring i 12 uger fra den 2. juni til den 24. august 2025.
Høring af den oprindelige miljøkonsekvensrapport
Københavns Kommune foretog i august - september 2024 en høring af en miljøkonsekvensrapport for metrolinje M5. Miljøkonsekvensrapporten beskrev konsekvenserne af en metrolinje på i alt op til 10 metrostationer samt et kontrol- og vedligeholdelsescenter på Prøvestenen.
Der er sidenhen indgået en aftale mellem Københavns Kommune og regeringen om byudvikling om infrastruktur til Lynetteholm. Aftalen omfatter en beslutning om at etablere metrolinje M5 med i alt 9 stationer, hhv. første etape fra København H til v/Prags Boulevard Øst og anden etape fra v/Prags Boulevard Øst til Lynetteholm N.
I høringsperioden der forløb fra 1. august til 26. september, 2024, var det muligt at komme med bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten og udkast til §25 tilladelsen. Alle indkomne høringssvar kan findes nederst på denne side.
Der blev i forbindelse med høringsperioden afholdt to borgermøder:
Onsdag d. 21. august kl. 19-21 i Kulturhuset Islands Brygge
Tirsdag d. 27. august kl. 16-18 (digitalt)
Videre proces
De supplerende miljøkonsekvensvurderinger fremgår af en samlet miljøkonsekvensrapport, som Borgerrepræsentationen har valgt at sende i offentlig høring. Høringsperioden er fra 2. juni - 24. august 2025.
Københavns Kommune vil derefter behandle de indkomne hørringsvar og udarbejde en hvidbog, som vil indgå i den endelige politiske behandling af miljøkonsekvensrapporten og udkastet til § 25-tilladelse.
Der vil derefter blive en samlet endelig politisk behandling af høringen af de supplerende miljøkonsekvensvurderinger og den oprindelige miljøkonsekvensvurdering fra maj 2024, forventeligt i efteråret 2025. Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen vil i den forbindelse behandle høringssvar og godkende miljøkonsekvensvurdering, hvidbog og udkast til § 25 tilladelse.
Herefter skal Folketinget vedtage en anlægslov, hvorefter § 25 tilladelsen kan meddeles til Metroselskabet, inden selskabet kan gå i gang med at anlægge metrolinje M5.
Tidligere høringer i forbindelse med metrolinje M5
Forud for udarbejdelse af miljøkonsekvensvurderingen har der været gennemført en idéfasehøring i perioden 5. september - 31. oktober 2022. Idéfasehøringen var en indledende offentlig høring om metrolinje M5. Idéfasehøringen omfattede to forslag til linjeføring for M5: M5 Orange og M5 Lilla.
I høringsperioden kunne alle borgere, virksomheder og interesseorganisationer komme med idéer og kommentarer til forslagene til de mulige stationsplaceringer og de byggepladser i forbindelse med anlægget. Det var også muligt at komme med ønsker om miljøforhold, som skulle undersøges.
Der kom i alt 381 høringssvar i forbindelse med idefasehøringen. Efter høringen blev høringssvarene samlet i en såkaldt hvidbog, som Københavns Kommunes Økonomiudvalg tog til efterretning på møde den 21. februar 2023. Økonomiudvalget traf på samme møde beslutning om valg af linje og stationer, som skulle ligge til grund for afgrænsningsnotatet for miljøkonsekvensrapporten.
Afgrænsningsnotat om miljøkonsekvensrapportens indhold blev sendt i høring fra den 8. marts til 5. april 2023. Økonomiforvaltningen modtog 39 høringssvar. Økonomiforvaltningen opsummerede og gav bemærkninger til høringssvarene sammen med Trafikstyrelsen. Ligeledes udarbejdede Københavns Kommune sammen med Trafikstyrelsen afgrænsningsudtalelse til Metroselskabet.
I Københavns Kommune behandlede Økonomiudvalget d. 25. april og Borgerrepræsentationen d. 4. maj 2023 afgrænsningsnotatet sammen med afgrænsningsudtalelse. Den statslige forligskreds for Infrastrukturplan 2035 har besluttet at igangsætte miljøkonsekvensvurderingen på et tilsvarende grundlag.
Frederiksberg Kommune behandlede den 24. april 2023 afgrænsningsnotatet i Miljø- og Trafikudvalget og herefter gik sagen til endelig beslutning i Magistraten den 1. maj 2023.
